True

Plantaardig eten met het hele gezin, hoe begin je eraan?

5 vragen voor beginnende vegans, beantwoord door ‘Planteneter’  Elisabeth Van Lierop. 

Snel gelezen:

1. Waarom kiezen voor een plantaardig dieet?

“In alle eerlijkheid: vroeger vocht ik met m’n zus om het laatste kippenboutje. Iedereen heeft een persoonlijke reden om vegan te eten. Maar door puberliefde werd ik op m’n 15de vegetariër. Ik was toen verliefd op iemand die straight edge leefde."

"Dat was duidelijk nog geen morele of ethische keuze (lacht), maar ik ben toen wel meer over vegetarisme beginnen te lezen. Ik was een stoere puber die op zoek ging naar ‘de echte reden’, zoals de impact op het milieu, dierenleed en het sociaal-maatschappelijke aspect van voedselgelijkheid.

“Mijn plantaardig eetavontuur is op mijn 23ste begonnen. De echte trigger was een ei uit de tuin van mijn vader. Toen ik het openbrak, zag ik meer kuiken dan eigeel. Mijn eetlust was helemaal weg en ik ging dan maar op zoek naar een recept voor pannenkoeken zonder ei. Nadien stelde ik mezelf kritische vragen zoals: “welke eieren zijn wel oké om op te eten?  Ik deed hetzelfde voor melk en hoe meer ik erover las, hoe minder verantwoording ik vond om nog dergelijke producten te eten.” 

2. Hoe begin je aan een plantaardig dieet?

Stap voor stap

“Heb geen angst om iets ‘fout’ te doen. Veel mensen zijn meteen afgeschrikt: “oh neen, ik moet voor de volle 100% gaan. Wat met de kaasplank en de BBQ.” Maar je moet het opdelen in kleine succesmomenten en stap voor stap beginnen."

"Onthoud daarbij dat je per plantaardige maaltijd de ecologische impact verkleint en dierenlevens spaart. Dus ook met één vegan gerecht doe je al iets goeds. Consequent zijn is soms overroepen.”

Geef vegan een kans 

“Je moet van het volgende uitgaan: heb je een plantaardige optie of heb je geen optie? Als er een optie is, geef het een kans. Is de optie er niet? Ga dan voor de vegetarische of andere ‘beste’ optie." 


"Toen ik er op mijn 23ste aan begon, moest ik het doen met een blok tofu. Weinig mensen wisten hoe je dat lekker moest marineren. Ik moest dus veel zelf uitzoeken en ging er nog bewuster mee om. Nu heb je zo veel plantaardige alternatieven, ik krijg er zelfs wat keuzestress van (lacht). Thuis kan je dus eenvoudig een gerecht maken dat je kent, maar dan met vegan producten.”

Wees niet te streng

“In het begin heb ik, voor mezelf dan, de fout gemaakt om mijn plantaardig dieet te associëren met enkel gezond en rauw voedsel. Dat hoeft plantaardig eten helemaal niet te zijn. Je moet niet enkel notenballetjes gezoet met dadels eten, koekjes met witte suiker zijn zeker ook oké. Door te kiezen voor veganisme, sluit je al een aantal zaken uit. Je mag dus zeker niet extra streng zijn en het aanbod nog meer beperken door alles wat ongezond is te schrappen.”

3. Kan je kinderen veganistisch opvoeden?

Leer het ze gaandeweg

“Voor onze kinderen is veganisme nu vanzelfsprekend, maar, die opvoeding is eigenlijk gaandeweg gegroeid. Toen ik zwanger was van ons eerste kindje, zei mijn gynaecoloog dat ik perfect vegan kon blijven eten tijdens mijn zwangerschap."


"De borstvoeding was ook geen probleem, en zo zijn we onze kinderen gaandeweg plantaardig gaan opvoeden. Als we thuis zijn, valt het amper op. Onze klassiekers waren samsonworst en balletjes in tomatensaus. Die van onze kinderen zijn linzen, kikkererwten, dadels, ...”

“Buitenshuis is het natuurlijk een ander verhaal. Niet elke ijsjeszaak heeft bijvoorbeeld vegan ijs. Maar we genieten van het voordeel dat we in een grootstad als Antwerpen wonen. In de stad vind je nu eenmaal meer plantaardige opties. De school serveert vegetarische middagmalen en de creche gebruikt zoveel mogelijk plantaardige voeding. Het aanbod is de voorbije jaren dus echt veranderd.” 

Laat ze zelf beslissen

“Maar we geven onze kinderen altijd de keuze. Dat vinden we heel belangrijk. We zeggen niet wat goed en slecht is. We leggen uit waarom wij ervoor kiezen om veganistisch te eten en dan krijgen zij de keuze als de situatie dat vereist."


"Mijn grootouders hadden onlangs bijvoorbeeld twee soorten ijs voorzien: willen ze dan een ijsje gemaakt van dierlijke melk of niet? Op die manier gaan onze kinderen zelf op zoek naar hun eigen motivatie en creëer je ook erg fijne gesprekken over dat thema onder de kinderen zelf." 

Betrek ze bij het koken

"Betrek je kinderen: kook samen, neem hen mee naar de supermarkt, kijk wat er is en vraag waar zij het meeste zin in hebben. Straffer nog, soms wijzen ze ons op de details. Onlangs vroeg onze zoon spontaan: “zijn die cornflakes vegan?” Toen we op de ingrediëntenlijst keken, zagen we melkpoeder staan. We doen wat we kunnen en als we merken dat een product toch niet zo veganistisch is als we dachten, dan gaan we nadien zeker een andere keuze maken. ”

Creëer een positieve band met voeding

“Als psychologe vind ik het belangrijk dat ook mijn kinderen een goede band opbouwen met eten. Wij focussen vooral op variatie en eten daardoor bovengemiddeld veel groenten en fruit. Het is uitzonderlijk dat er slechts één soort groente op ons bord ligt."


"We blijven ook neutraal in het ‘beoordelen’ van eten. Wij zeggen niet “neen, een ijsje is ongezond en enkel voor dat ene moment”. We creëren positieve associaties en zijn even enthousiast over koekjes als over fruit. Zo geef je hen de vrije keuze."


"Onze zoon kiest vaak spontaan voor fruit. Ook onderzoek bewijst dat deze aanpak succes heeft op lange termijn. Vergeet niet dat kinderen nog altijd calorieën nodig hebben om te groeien.”

Je bent niet alleen

“Je moet ook beseffen: niet alleen jij, maar ook anderen hebben hun voedingsvoorschriften. De ene eet halal, de andere is lactoseïntolerant. De plantaardige optie is vaak de meest toegankelijke. Bij verjaardagsfeestjes maken wij als cadeau bijvoorbeeld de beste chocoladecake ter wereld, goed voor iedereen.”


 Ontdek het recept van de beste chocoladecake ter wereld ->   

 

4. Waar let je op wanneer je vegan producten koopt in de supermarkt?

Let niet te veel op wat ‘gezond’ is

“Iedereen denkt dat onze winkelkar er anders uitziet dan die van mensen die niet plantaardig leven, maar wij kopen ook gewoon verse groenten en fruit, brood, pure choco, confituur, koffie, plantaardige melk en yoghurt. Ik heb het gevoel dat er voor elk product een plantaardig alternatief bestaat en let niet zo strikt op wat gezond is en wat niet."


"Je moet een kat een kat noemen: ook vegan ‘chicken’ nuggets zijn niet zo gezond. Plantaardige kaas bevat inderdaad veel kokosvet, maar gewone kaas eet je in alle eerlijkheid ook niet puur voor de gezondheid. Dus het hangt vooral af van welke keuze je daar wil maken.”

5. Welke vegan producten hebben jullie altijd in huis?

"Onze zoon is verlekkerd op de  Alpro yoghurt  met mango, en wij ook. Onlangs waren er vijf potten weg op twee dagen tijd.  Biolife feta  vinden we ook heel fijn. Zeker voor zomerse slaatjes. Plantballetjes van de IKEA vinden we allen erg lekker. Maar eigenlijk maak je mij het meest blij met een lekker  stuk fruit ."         

Om deze webapplicatie op jouw iPhone of iPad te installeren, druk and then Add to Home Screen.